Number of the records: 1
Nepsaná pravidla v ústavním systému
SYS 0056860 LBL 00000nab-a22^^^^^3a-4500 003 CZ-BrUSC 005 20241114133737.1 007 ta 008 100330s2024----xr-||||g------000-0|cze-d 040 $a BOE020 $b cze 100 1-
$7 us_us_auth*m0000093 $a Antoš, Marek, $d 1979- $4 aut 245 10
$a Nepsaná pravidla v ústavním systému : $b ústavní obyčej, ustálená ústavní praxe a ústavní zvyklost 520 2-
$a Nepsaná pravidla jsou nepominutelnou a přirozenou součástí jakéhokoli ústavního systému, Českou republiku nevyjímaje. Názory na to, jaká je jejich povaha a význam pro fungování českého ústavního práva, se však významně liší. Výsledkem dosavadní odborné diskuse je tak spíše přetrvávající nejistota stran otázek, co vlastně ona nepsaná pravidla v ústavním systému jsou, jakým termínem je označovat a jaké postavení jim přisoudit. Autoři článku prostřednictvím metody funkcionální analýzy identifikují a vymezují hned tři svébytné ústavněprávní konstrukty, které sice mají některé znaky společné (nepsaná povaha, usus longaevus, opinio necessitatis, relevance pro fungování ústavního systému), v jiných ohledech se však liší. Každý z nich tak má v českém ústavním systému specifickou roli. První konstrukt, který se označuje jako ústavní obyčej, má funkci normotvornou a je tedy způsobilý vytvářet nové ústavní normy nezávisle na textu ústavy. Druhému konstruktu, ustálené ústavní praxi relevantní pro výklad ústavy, přísluší funkce interpretační a argumentační, protože slouží k zafixování jednoho z původně pluralitních možných výkladů psaného ustanovení ústavy. Konečně třetí identifikovaný konstrukt, označený jako ústavní zvyklost, má funkci preventivní a moderační: není sice právně závazná, může však být velmi efektivně vynucována mimoprávními, typicky politickými nástroji. Autoři jsou přesvědčeni, že identifikace tří samostatných konstruktů s různými funkcemi pomůže překlenout dosavadní nejasnosti, jimiž jsou nepsaná pravidla v českém ústavním právu opředena, a zároveň předejít případným problémům plynoucím ze zaměňování či hybridizace těchto konstruktů. Všechny tři tyto konstrukty, společně označené jako nepsaná pravidla v ústavním systému, zároveň odlišujeme od pouhých ústavních tradic, které se liší tím, že postrádají dostatečnou míru relevance pro fungování ústavního systému. Odkazy na judikaturu Ústavního soudu: nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 14/01; usnesení Ústavního soudu ze dne 7. 3. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 34/16; nález Ústavního soudu ze dne 17. 12. 1997, sp. zn. Pl. ÚS 33/97; nález Ústavního soudu ze dne 21. 12. 1993, sp. zn. Pl. ÚS 19/93; nález Ústavního soudu ze dne 10. 9. 2009, sp. zn. Pl. ÚS 27/09; nález Ústavního soudu ze dne 12. 9. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 87/06. 650 07
$7 us_us_auth*0031334 $a Ústavní soud 2024 650 07
$7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS 650 07
$7 us_us_auth*0002041 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 14/01 650 07
$7 us_us_auth*0019066 $a Usnesení Ústavního soudu Pl. ÚS 34/16 650 07
$7 us_us_auth*0001445 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 33/97 650 07
$7 us_us_auth*0002271 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 19/93 650 07
$7 us_us_auth*z0002834 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 27/09 650 07
$7 us_us_auth*0001343 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 87/06 650 07
$7 us_us_auth*z0004391 $a Obyčejové právo 650 07
$7 us_us_auth*0022981 $a Ústavní zvyklosti 650 07
$7 us_us_auth*z0000043 $a Ústavní právo 650 07
$7 us_us_auth*z0003904 $a Ústavní systém 655 -4
$7 us_us_auth*0000603 $a článek 700 1-
$7 us_us_auth*0020947 $a Horák, Filip, $4 aut 773 0-
$w us_us_cat*0054723 $t Právník $x 0231-6625 $7 nnas $g Roč. 163, (2024), č. 2, s. 120-136 856 $u https://www.ilaw.cas.cz/casopisy-a-knihy/casopisy/casopis-pravnik/archiv/2024/2024-2.html?a=3831 910 $a BOE020 $t rs
Number of the records: 1