Number of the records: 1  

Konfiskační dekrety prezidenta republiky. Spor o jejich interpretaci jako výraz kontinuity a diskontinuity

  1. SYS0048909
    LBL
      
    00000nmb-a22^^^^^3a-4500
    003
      
    CZ-BrUSC
    005
      
    20220119110607.0
    007
      
    cr^^^^^^^^^^^^
    008
      
    100428s2013----xr-|----o-----000-0|cze-d
    040
      
    $a BOE020 $b cze
    100
    1-
    $7 us_us_auth*m0002023 $a Horák, Ondřej, $d 1978- $4 aut
    245
    10
    $a Konfiskační dekrety prezidenta republiky. Spor o jejich interpretaci jako výraz kontinuity a diskontinuity
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a počítač $b c $2 rdamedia
    338
      
    $a online zdroj $b cr $2 rdacarrier
    520
    2-
    $a Základním kamenem i symbolem naší poválečné obnovy se staly dekrety prezidenta republiky, často označované jako „Benešovy dekrety“. Prezidentských dekretů sice bylo vydáno celkem 143, zvláštní pozornost však pochopitelně poutají především dekrety o Němcích a Maďarech, a k těm skutečně kontroverzním se pak řadí dekrety dotýkající se jejich majetkových práv. Existuje v zásadě dvojí přístup k dekretálnímu (konfiskačnímu) zákonodárství bez ohledu na to, zda autoři patří k jeho kritikům či obhájcům. „Demokratický“ pohled zřetelně formuloval Ústavní soud ve svém stěžejním nálezu (č. 55/1995 Sb., o návrhu na zrušení dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb.), když mj. prohlásil, že „posun k pojmu německá národnost nebyl tedy v dekretu nějakým genetickým odsudkem, nýbrž reakcí na poválečné poměry, zejména na problematičnost německého občanství“. Ústavní soud zmiňovaným nálezem vytvářel normativní základ pro judikaturu obecných soudů a přinášel závaznou interpretaci poválečných dekretů v prvorepublikovém duchu. V těchto intencích pak také posuzoval „ahistorický a formalistický přístup“ některých obecných soudů (mj. sp.zn. I. ÚS 23/97 či I. ÚS 617/08) a touto perspektivou musíme hodnotit také stanovisko pléna ÚS ve věci žaloby o určení vlastnického práva (sdělení ÚS č. 477/2005 Sb.), podle kterého nelze určovací žalobou obcházet smysl a účel restitučního zákonodárství a nelze se ani účinně domáhat podle obecných předpisů ochrany vlastnického práva, k jehož zániku došlo před 25.únorem 1948 a zvláštní restituční předpis nestanovil způsob zmírnění nebo nápravy této majetkové újmy.
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS
    650
    07
    $7 us_us_auth*0009276 $a Ústavní soud 2013
    650
    07
    $7 us_us_auth*0001074 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 14/94
    650
    07
    $7 us_us_auth*0010976 $a Nález Ústavního soudu I. ÚS 23/97
    650
    07
    $7 us_us_auth*0004081 $a Nález Ústavního soudu I. ÚS 617/08
    650
    07
    $7 us_us_auth*0003091 $a Stanovisko pléna ÚS Pl. ÚS-st 21/05
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0000166 $a Benešovy dekrety
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0001090 $a Konfiskace majetku
    655
    -4
    $7 us_us_auth*0025228 $a elektronický článek
    773
    0-
    $w us_us_cat*0032878 $t Časopis pro právní vědu a praxi $h 1 online zdroj $x 1805-2789 $7 nnms $g Roč. 21, (2013), Suppl., s. 275-282
    776
    0-
    $w us_us_cat*0019243 $t Konfiskační dekrety prezidenta republiky. Spor o jejich interpretaci jako výraz kontinuity a diskontinuity $7 nnab
    856
    -1
    $u https://journals.muni.cz/cpvp/issue/view/439 $z Konfiskační dekrety prezidenta republiky. Spor o jejich interpretaci jako výraz kontinuity a diskontinuity $a (plný text v PDF)
    910
      
    $a BOE020 $t rd
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.