Number of the records: 1  

ÚS: skutečná vůle účastníků smlouvy stojí nad jejím formálním projevem

  1. Main entry-name Rýdlová, Hana, (author)
    Title statementÚS: skutečná vůle účastníků smlouvy stojí nad jejím formálním projevem
    AnnotationPodle nálezu Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 2337/21 platí, že při výkladu právního jednání je nepsaným pravidlem právní předpoklad, podle něhož žádný normotvůrce (tedy ani smluvní strany) nezamýšlí dát jím tvořenému aktu absurdní nebo nerozumné důsledky. Při výkladu právního jednání je třeba dát přednost skutečné vůli účastníků smlouvy nad formálním projevem této vůle. Formalismus počívající toliko ve výkladu smluvního textu z něj samotného, bez ohledu na vůli účastníků smluvního vztahu, představuje protiústavní zásah do základních práv jednotlivce, neboť právě vůle účastníků hraje při vytváření smlouvy a její interpretaci zásadní roli. Text smlouvy je totiž toliko prvotním přiblížením se k významu smlouvy, který si chtějí její účastníci svým jednáním stanovit. Doslovný výklad textu smlouvy může, ale nemusí být v souladu s vůli jednajících stran. Směřuje-li vůle smluvních stran k jinému významu a podaří-li se vůli účastníků procesem hodnocení skutkových a právních otázek ozřejmit, má shodná vůle účastníků smlouvy přednost před doslovným významem textu jimi formulované smlouvy. Výklad, který uvedená pravidla nerespektuje, je ve svém důsledku považován za porušení čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 LZPS. Odkaz na judikaturu Ústavního soudu: nález Ústavního soudu ze dne 19. 7. 2022, sp. zn. I. ÚS 2337/21.
    In Bulletin advokacie. - Roč. 2022, č. 7-8, s. 8
    Subj. Headings Ústavní soud 2022
    Judikatura ÚS
    Nález Ústavního soudu I. ÚS 2337/21
    Smlouvy
    Smluvní vztahy
    Projev vůle
    Autonomie vůle
    Smluvní partner
    Právní formalismus
    Form, Genre článek
    Signatura
    CountryČesko
    LanguageCzech
    URLhttps://advokatnidenik.cz/archiv-ba/#1677142441348-cda2f5a0-8e90
    DatabaseArticles
    article

    article

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.