Number of the records: 1  

Pedagog jako osoba veřejného zájmu v případě zásahu do jeho práva na ochranu osobnosti

  1. Main entry-name Balák, František, 1949- (commentator)
    Title statementPedagog jako osoba veřejného zájmu v případě zásahu do jeho práva na ochranu osobnosti : rozsudek NS z 27.11.2011, sp.zn. 30 Cdo 2563/2009
    AnnotationV dovolání žalovaná napadla zejména závěr odvolacího soudu, že žalobkyně jako pedagožka není osobou veřejného zájmu. Poukazuje na to, že podle nálezu ÚS sp.zn. I. ÚS 453/03 věcí veřejnou jsou veškeré agendy státních institucí, jakož i činnost osob působících ve veřejném životě. ÚS v nálezu z 15.3.2005, sp.zn. I. ÚS 367/03, mimo jiné připomněl, že osoby veřejně činné (politici, veřejní činitelé, mediální hvězdy aj.) musí akceptovat větší míru veřejné kritiky než jiní občané. V nálezu sp.zn. IV. ÚS 154/97 dále k otázce zveřejňování kritických údajů konstatoval význam toho, zda se zakládají na pravdivé informaci, zda forma jejich veřejné prezentace je přiměřená a zda zásah do osobnostních práv je nevyhnutelným průvodním jevem výkonu kritiky, tzn. zda primárním cílem kritiky není hanobení a zneuctění dané osoby. K otázce pravdivosti uveřejněných údajů se vyslovil ÚS v nálezu sp.zn. I. ÚS 156/99, podle něhož k zásahu do práva na ochranu osobnosti sice zásadně může dojít i objektivně, tedy s vyloučením zavinění narušitele práva, nicméně každé zveřejnění nepravdivého údaje nemusí automaticky znamenat neoprávněný zásah do osobnostních práv.
    In Soudní rozhledy. - Roč.18, (2012), č.10, s.355-356
    Subj. Headings Ústavní soud 2012
    Judikatura ÚS
    Nález Ústavního soudu I. ÚS 453/03
    Nález Ústavního soudu I. ÚS 367/03
    Nález Ústavního soudu IV. ÚS 154/97
    Nález Ústavního soudu I. ÚS 156/99
    Právo na ochranu osobnosti
    Veřejně činné osoby
    Pedagogové
    Form, Genre článek
    Signatura
    CountryČesko
    LanguageCzech
    DatabaseArticles
    article

    article

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.