Počet záznamů: 1
Princip proporcionality v právní úpravě lhůt při správě daní
SYS 0036325 LBL 00000nab-a22^^^^^3a-4500 003 CZ-BrUSC 005 20180504155324.4 007 ta 008 100331s2018----xr-||||g------000-0|cze-d 040 $a BOE020 $b cze 100 1-
$7 us_us_auth*0021422 $a Šromová, Vendula, $4 aut 245 10
$a Princip proporcionality v právní úpravě lhůt při správě daní 520 2-
$a Účelem článku je posoudit, zda regulace daňového práva procesního splňuje požadavky kladené na ni principem proporcionality či zda plnění zákonných povinností v této oblasti nepřiměřeně zatěžuje daňový subjekt. Uplatňování principu proporcionality při aplikaci a interpretaci daňového práva je prezentováno na judikatuře Ústavního soudu a Nejvyššího správního soudu. Co se týče samotné legislativy, byla provedena analýza ustanovení daňového řádu upravujících lhůty. Na základě provedených poznatků je možné konstatovat, že se zde objevují prvky, které zvýhodňují postavení správce daně na úkor daňového subjektu. Příkladem mohou být nepřiměřeně krátké lhůty pro úkony daňového subjektu, absence sankcí pro případ nedodržení lhůt správcem daně či absence samotných lhůt pro některé jeho úkony, jimiž může významně ovlivnit finanční situaci daňových subjektů, a to až na hranici jejich existence schopnosti. Situace vede k nepřípustným průtahům při rozhodování o právech a povinnostech adresátů právní normy, proto by měla být překlenuta interpretací, nebo přímo revizí dotčených ustanovení, a to především za použití nástroje, které orgánům státní moci dávají právě kritéria principu proporcionality. Odkazy na judikaturu Ústavního soudu: nález Ústavního soudu ze dne 12. 10. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 4/94; nález Ústavního soudu ze dne 9. 10. 1996, sp. zn. Pl. ÚS 15/96; nález Ústavního soudu ze dne 13. 8. 2002, sp. zn. Pl. ÚS 3/02; nález Ústavního soudu ze dne 18. 6. 2002, sp. zn. Pl. ÚS 7/02; nález Ústavního soudu ze dne 10. 3. 2011, sp. zn. I. ÚS 3244/09; nález Ústavního soudu ze dne 21. 4. 2009, sp. zn. Pl. ÚS 29/08; nález Ústavního soudu ze dne 21. 4. 2009, sp. zn. II. ÚS 703/06; stanovisko pléna Ústavního soudu ze dne 8. 11. 2011, sp. zn. Pl. ÚS-st. 33/11; usnesení Ústavního soudu ze dne 21. 6. 2000, sp. zn. IV. ÚS 227/2000. 650 07
$7 us_us_auth*0021304 $a Ústavní soud 2018 650 07
$7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS 650 07
$7 us_us_auth*0000884 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 4/94 650 07
$7 us_us_auth*0001065 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 15/96 650 07
$7 us_us_auth*0001474 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 3/02 650 07
$7 us_us_auth*0000878 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 7/02 650 07
$7 us_us_auth*0007330 $a Nález Ústavního soudu I. ÚS 3244/09 650 07
$7 us_us_auth*0003845 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 29/08 650 07
$7 us_us_auth*0001104 $a Nález Ústavního soudu II. ÚS 703/06 650 07
$7 us_us_auth*0006879 $a Stanovisko pléna ÚS Pl. ÚS-st 33/11 650 07
$7 us_us_auth*0021423 $a Usnesení Ústavního soudu IV. ÚS 227/2000 650 07
$7 us_us_auth*z0003247 $a Správa daní a poplatků 650 07
$7 us_us_auth*0001426 $a Lhůty 650 07
$7 us_us_auth*0001236 $a Princip proporcionality 655 -4
$7 us_us_auth*0000603 $a článek 773 0-
$w us_us_cat*0035882 $t Daně a finance $x 1801-6006 $7 nnas $g Roč. 26, (2018), č. 1, s. 14-23 910 $a BOE020 $t rd
Počet záznamů: 1