Počet záznamů: 1  

Finanční ústava

  1. SYS0024000
    LBL
      
    00000nab-a22^^^^^3a-4500
    003
      
    CZ-BrUSC
    005
      
    20150303155655.9
    007
      
    ta
    008
      
    100330s2015----xr-||||g------000-0|cze-d
    040
      
    $a BOE020 $b cze
    100
    1-
    $7 us_us_auth*m0000093 $a Antoš, Marek, $d 1979- $4 aut
    245
    10
    $a Finanční ústava : $b raději maják než stěžeň!
    520
    2-
    $a Článek se věnuje ústavně zakotveným rozpočtovým omezením, která se v současné době šíří v členských státech Evropské unie, mj. jako důsledek přijatého Fiskálního kompaktu. Jeho základní tezí je, že tato omezení jsou vhodným a užitečným institutem, jsou-li nastavena správně. Nejprve se proto autor obecně věnuje parlamentní pravomoci schvalovat rozpočet a dokazuje, že její omezení v zájmu ochrany udržitelnosti veřejných financí je nejen přípustné v demokratickém státě, ale dokonce podporuje původní smysl, pro který byla parlamentu svěřena. Dále charakterizuje různé typy numerických i institucionálních rozpočtových pravidel a hodnotí je podle jejich efektivity a proti-cyklického charakteru. Na základě těchto kritérií dochází k závěru, že optimálním modelem je kombinace numerického pravidla limitujícího strukturální deficit s nezávislou rozpočtovou radou s poradním postavením, která přispěje ke kolektivnímu vynucování numerického pravidla ze strany voličů a účastníků finančního trhu. Smyslem má být podpora, nikoliv odstranění politického procesu v rozpočtových otázkách. V závěru se autor věnuje hodnocení konkrétních legislativních návrhů, které byly v České republice předloženy, a doporučuje jejich úpravy. Odkazy na judikaturu ÚS: nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 59/2000; nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 14/01; nález ze dne 13. 9. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 9/94.
    650
    07
    $7 us_us_auth*0013301 $a Ústavní soud 2015
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS
    650
    07
    $7 us_us_auth*m0003452 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 59/2000
    650
    07
    $7 us_us_auth*0002041 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 14/01
    650
    07
    $7 us_us_auth*0007179 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 9/94
    650
    07
    $7 us_us_auth*0010866 $a Finanční ústava
    650
    07
    $7 us_us_auth*0013504 $a Rozpočtová omezení
    650
    07
    $7 us_us_auth*0013505 $a Dluhové brzdy
    650
    07
    $7 us_us_auth*0007869 $a Rozpočtová pravidla
    650
    07
    $7 us_us_auth*0013506 $a Rozpočtová pravomoc parlamentu
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0001931 $a Parlament ČR
    650
    07
    $7 us_us_auth*0003346 $a Pravomoc parlamentu
    655
    -4
    $7 us_us_auth*0000603 $a článek
    773
    0-
    $w us_us_cat*0023715 $t Právník $x 0231-6625 $7 nnas $d Praha : Ústav státu a práva AV ČR, 2015 $g Roč. 154, (2015), č. 1, s. 26-48
    910
      
    $a BOE020 $t rd
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.