Počet záznamů: 1  

Lustrace předsedy Ústavního soudu

  1. SYS0028548
    LBL
      
    00000nab-a22^^^^^3a-4500
    003
      
    CZ-BrUSC
    005
      
    20180116081513.1
    007
      
    ta
    008
      
    100224s2016----xr-||||g------000-0|cze-d
    040
      
    $a BOE020 $b cze
    100
    1-
    $7 us_us_auth*m0002541 $a Kmec, Jiří, $d 1976- $4 aut
    245
    10
    $a Lustrace předsedy Ústavního soudu : $b rozsudek z 21. 1. 2016, č. 29908/11, Ivanovski proti Makedonii
    520
    2-
    $a Stěžovatel byl od roku 2003 soudcem a později i předsedou Ústavního soudu. V roce 2008 byl přijat lustrační zákon, na základě kterého byl stěžovatel povinen učinit prohlášení o (ne)spolupráci se státní bezpečností. Ačkoli stěžovatel žád­nou spolupráci nezmínil, dospěla lustrační komise následně k závěru, že byl spolupracovníkem od doby svých středo­školských studií až do roku 1983, tedy asi 19 let. Stěžovatel byl proto v roce 2011 zbaven funkce ústavního soudce. ESLP předně konstatoval, že soudní přezkum rozhodnutí lustrační komise nenaplňoval požadavky spravedlivého procesu (čl. 6 EÚLP), a to zejména s ohledem na mediální vyjádření zástupců výkonné moci na adresu stěžovatele ještě v průběhu soudního řízení. Zejména šlo o otevřený dopis makedonského premiéra, v němž měl uvést, že spolupracovník státní bezpečnosti v řadách Ústavního soudu stál za rozhodnutími tohoto soudu, kterými byla zrušena řada legislativních reforem vlády. ESLP dospěl také k závěru, že zbavení stěžovatele funkce spojené se zákazem po dobu pěti let vykonávat jakoukoli funkci ve veřejné i akademické sféře nelze za daných okolností již považovat za opatření v demokratické společnosti nezbytné k naplnění jakéhokoli legitimního cíle, které by ospravedlňovalo zásah do práva stěžovatele na respektování jeho soukromého života (čl. 8 EÚLP). Přihlédl při tom zejména k tomu, že lustrační zákon nabyl účinnosti až 16 let poté, co Makedonie přijala demokratickou ústavu, a údajná spolupráce stěžovatele se státní bezpečnostní skončila 27 let předtím, než bylo zahájeno lustrační řízení proti němu. ESLP tak nebyl přesvědčen o tom, že po takové době mohl stěžovatel představovat dostatečně závažnou hrozbu (pokud vůbec nějakou) pro „novou“ makedonskou demokracii. [celý text]
    650
    -7
    $7 us_us_auth*0007081 $a Ústavní soud - Makedonie
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0003143 $a Soudci Ústavního soudu
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0001243 $a Lustrace
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0003268 $a Spravedlivý proces
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0002308 $a Právo na spravedlivý proces
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0001256 $a Makedonie
    655
    -7
    $7 us_us_auth*0000603 $a článek
    773
    0-
    $w us_us_cat_hist*0005851 $t Soudní rozhledy $x 1211-4405 $7 nnas $d Praha : C.H. Beck, 2016 $g Roč. 22, (2016), č. 3, s. 104
    910
      
    $a BOE020 $t rd
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.