Počet záznamů: 1
Konstitucionalizace práva Evropské unie
SYS 0047594 LBL 00000nab^a22^^^^^3a-4500 003 CZ-BrUSC 005 20240513115320.9 007 ta 008 040315s2021----xr-----e------000-0-cze-d 040 $a BOE020 $b cze 041 0-
$a cze 100 1-
$7 us_us_auth*m0005906 $a Zemánek, Jiří, $d 1950- $4 aut 245 00
$a Konstitucionalizace práva Evropské unie 520 2-
$a Kompetenční "samopohyb" bez upevňování institucionálních a lidskoprávních záruk v samotném unijním právu, funkčně rovnocenných ústavním zárukám výkonu veřejné moci na vnitrostátní úrovni, by omezoval rozvoj evropského integračního procesu, jehož potřebu posílila i pandemie covidu-19. Soudní dvůr EU jako garant evropského justičního svazku dotváří svou judikaturou ústavní rozměr - ve funkčním smyslu - víceúrovňového právního řádu, konsolidovaného mezisoudní přeshraniční komunikací napříč národními jurisdikcemi, zajišťující jeho soudržnost na základě autonomního statusu unijního práva a při respektu k identitě členských států. Legitimita Soudního dvora se může opírat o standardní postupy demokratické kontroly a odpovědnosti jen velmi nepřímo. Dovolává-li se jednotlivec u vnitrostátního soudu svého individuálního nároku plynoucího z unijního práva, zasazuje se tím také o dodržování práva v měřítku celku. Přiznání takové jeho účasti na kontrole dodržování Smluv má dimenzi s ústavněprávním přesahem. Obdobný nárok ekvivalence hodnot demokratického právního státu se klade také v rovině legitimity normotvorby a exekutivy. Na významu přitom nabývají zdroje "ex-post" legitimity, tj. spravedlivost, argumentační přesvědčivost, akceptovatelnost výstupů rozhodování unijních orgánů, možnost ztotožnění se s nimi. Klade se otázka důsledků nahrazování demokratických struktur "exekutivním federalismem" ospravedlněným pouze legitimitou cílů, jimž slouží, a nikoliv tradičními demokratickými procesy tvorby většinové vůle. Posilování ústavněprávních vazeb v tomto víceúrovňovém uspořádání má zásadní význam pro formování evropské identity občanů jako předpokladu dalšího sjednocování Evropy. Plnohodnotné konstitucionalizaci unijního práva by ale musela předcházet zásadní ústavní reforma ukotvení členství státu EU, s odkazem na unijní garance "podstatných náležitostí demokratického právního státu." 650 -7
$7 us_us_auth*0026555 $a Ústavní soud 2021 650 -7
$7 us_us_auth*z0000624 $a Evropská integrace 650 -7
$7 us_us_auth*z0002289 $a Právo Evropské unie 650 -7
$7 us_us_auth*0003059 $a Autonomie 650 -7
$7 us_us_auth*z0001515 $a Národní identita 650 -7
$7 us_us_auth*0004234 $a Ústavní identita 650 -7
$7 us_us_auth*z0002246 $a Právní řád 650 -7
$7 us_us_auth*z0000676 $a Soudní dvůr Evropské unie 655 -4
$7 us_us_auth*0000603 $a článek 773 0-
$w us_us_cat*0047017 $t Právnické listy $x 2533-736x $7 nnas $g 2021, č. 1, s. 32-38 856 $u https://www.fpr.zcu.cz/cs/Research/law.html $z Právnické listy 1/21 910 $t rs
Počet záznamů: 1