Počet záznamů: 1  

Zákonnost vymezení tzv. Kliniky; squatting

  1. SYS0040215
    LBL
      
    00000nab-a22^^^^^3a-4500
    003
      
    CZ-BrUSC
    005
      
    20190820111811.7
    007
      
    ta
    008
      
    100312s2019----xr-||||g------000-0|cze-d
    040
      
    $a BOE020 $b cze
    100
    1-
    $7 us_us_auth*0003356 $a Husseini, Faisal $4 aut
    245
    10
    $a Zákonnost vymezení tzv. Kliniky; squatting : $b usnesení ÚS z 30. 10. 2018, sp. zn. IV. ÚS 3419/18
    520
    2-
    $a ÚS odmítl jako zjevně neopodstatněnou ústavní stížnost proti rozhodnutím NS, MS v Praze a OS pro Prahu 3, kterými bylo rozhodnuto o povinnosti vyklidit tzv. kliniku, neboť neshledal porušení ústavně zaručených práv stěžovatelky (ta se svým "kolektivem" obsadila delší dobu nevyužívaný objekt, který byl ve vlastnictví České republiky). Dle ÚS vlastník kliniky, aniž by k tomu měl jakoukoliv povinnost, uzavřel na základě autonomní vůle a vstřícně se stěžovatelkou smlouvu o výpůjčce, na jejímž obsahu se smluvní strany shodly. Stěžovatelka proto musela při přiměřené míře obezřetnosti počítat i s možností, že po uplynutí sjednané doby výpůjčky kliniky nebude smlouva prodloužena, a ona tak bude muset kliniku přestat užívat. Navíc vedlejší účastnice řízení v řízení o ústavní stížnosti (mající právo hospodaření s klinikou) opakovaně uvedla před obecnými soudy, že hodlá kliniku začít využívat pro vlastní účely. Výkon vlastnického práva v podobě užívání kliniky pro účely činnosti vedlejší účastnice řízení však není možný, je-li klinika bezdůvodně okupována stěžovatelkou a jejím kolektivem. Je rovněž pravděpodobné, že počátku užívání kliniky bude předcházet potřebná rekonstrukce objektu, kterou nelze provést, je-li v budově činné stěžovatelčino "autonomní centrum". Dle ÚS není výkon vlastnického práva, spočívající v požadavku na vyklizení bezdůvodně užívané kliniky, kterou chce začít vedlejší účastnice řízení využívat pro vlastní činnost, v rozporu s dobrými mravy, ani s čl. 11 odst. 3 LPS. Nelze tolerovat okupaci cizích objektů bez právního důvodu jen proto, že jsou momentálně nevyužívány - v tom nelze spatřovat meze výkonu vlastnictví. Měl-li by stát v úmyslu sám sebe omezit ve vlastnictví v podobných případech a legalizovat takzvaný "squatting", musel by tak učinit cestou legislativních změn. Odkaz na judikaturu ÚS: usnesení Ústavního soudu ze dne 30. 10. 2018, sp. zn. IV. ÚS 3419/18.
    650
    07
    $7 us_us_auth*0023082 $a Ústavní soud 2019
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS
    650
    07
    $7 us_us_auth*0023124 $a Usnesení Ústavního soudu IV. ÚS 3419/18
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0001252 $a Majetek státu
    650
    07
    $7 us_us_auth*z0001494 $a Nakládání s majetkem státu
    650
    07
    $7 us_us_auth*0020646 $a Squat
    650
    07
    $7 us_us_auth*0020647 $a Squateři
    655
    -4
    $7 us_us_auth*0000603 $a článek
    773
    0-
    $w us_us_cat*0038972 $t Trestněprávní revue $x 1213-5313 $7 nnas $g Roč. 18, (2019), č. 3, s. 73
    910
      
    $t rd
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.