Počet záznamů: 1
Finanční ústava
SYS 0024000 LBL 00000nab-a22^^^^^3a-4500 003 CZ-BrUSC 005 20240812155100.6 007 ta 008 100330s2015----xr-||||g------000-0|cze-d 040 $a BOE020 $b cze 100 1-
$7 us_us_auth*m0000093 $a Antoš, Marek, $d 1979- $4 aut 245 10
$a Finanční ústava : $b raději maják než stěžeň! 520 2-
$a Článek se věnuje ústavně zakotveným rozpočtovým omezením, která se v současné době šíří v členských státech Evropské unie, mj. jako důsledek přijatého Fiskálního kompaktu. Jeho základní tezí je, že tato omezení jsou vhodným a užitečným institutem, jsou-li nastavena správně. Nejprve se proto autor obecně věnuje parlamentní pravomoci schvalovat rozpočet a dokazuje, že její omezení v zájmu ochrany udržitelnosti veřejných financí je nejen přípustné v demokratickém státě, ale dokonce podporuje původní smysl, pro který byla parlamentu svěřena. Dále charakterizuje různé typy numerických i institucionálních rozpočtových pravidel a hodnotí je podle jejich efektivity a proti-cyklického charakteru. Na základě těchto kritérií dochází k závěru, že optimálním modelem je kombinace numerického pravidla limitujícího strukturální deficit s nezávislou rozpočtovou radou s poradním postavením, která přispěje ke kolektivnímu vynucování numerického pravidla ze strany voličů a účastníků finančního trhu. Smyslem má být podpora, nikoliv odstranění politického procesu v rozpočtových otázkách. V závěru se autor věnuje hodnocení konkrétních legislativních návrhů, které byly v České republice předloženy, a doporučuje jejich úpravy. Odkazy na judikaturu ÚS: nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 59/2000; nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 2001, sp. zn. Pl. ÚS 14/01; nález ze dne 13. 9. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 9/94. 650 07
$7 us_us_auth*0013301 $a Ústavní soud 2015 650 07
$7 us_us_auth*z0000971 $a Judikatura ÚS 650 07
$7 us_us_auth*m0003452 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 59/2000 650 07
$7 us_us_auth*0002041 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 14/01 650 07
$7 us_us_auth*0007179 $a Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 9/94 650 07
$7 us_us_auth*0010866 $a Finanční ústava 650 07
$7 us_us_auth*0013504 $a Rozpočtová omezení 650 07
$7 us_us_auth*0013505 $a Dluhové brzdy 650 07
$7 us_us_auth*0007869 $a Rozpočtová pravidla 650 07
$7 us_us_auth*0013506 $a Rozpočtová pravomoc parlamentu 650 07
$7 us_us_auth*z0001931 $a Parlament ČR 650 07
$7 us_us_auth*0003346 $a Pravomoc parlamentu 655 -4
$7 us_us_auth*0000603 $a článek 773 0-
$w us_us_cat*0023715 $t Právník $x 0231-6625 $7 nnas $d Praha : Ústav státu a práva AV ČR, 2015 $g Roč. 154, (2015), č. 1, s. 26-48 856 $u https://www.ilaw.cas.cz/casopisy-a-knihy/casopisy/casopis-pravnik/archiv/2015/2015-1.html?a=2964 910 $a BOE020 $t rd
Počet záznamů: 1