Počet záznamů: 1  

Konstitucionalizace práva Evropské unie

  1. SYS0047594
    LBL
      
    00000nab^a22^^^^^3a-4500
    003
      
    CZ-BrUSC
    005
      
    20220608124518.0
    007
      
    ta
    008
      
    040315s2021----xr-----e------000-0-cze-d
    040
      
    $a BOE020 $b cze
    041
    0-
    $a cze
    100
    1-
    $7 us_us_auth*m0005906 $a Zemánek, Jiří, $d 1950- $4 aut
    245
    00
    $a Konstitucionalizace práva Evropské unie
    520
    2-
    $a Kompetenční "samopohyb" bez upevňování institucionálních a lidskoprávních záruk v samotném unijním právu, funkčně rovnocenných ústavním zárukám výkonu veřejné moci na vnitrostátní úrovni, by omezoval rozvoj evropského integračního procesu, jehož potřebu posílila i pandemie covidu-19. Soudní dvůr EU jako garant evropského justičního svazku dotváří svou judikaturou ústavní rozměr - ve funkčním smyslu - víceúrovňového právního řádu, konsolidovaného mezisoudní přeshraniční komunikací napříč národními jurisdikcemi, zajišťující jeho soudržnost na základě autonomního statusu unijního práva a při respektu k identitě členských států. Legitimita Soudního dvora se může opírat o standardní postupy demokratické kontroly a odpovědnosti jen velmi nepřímo. Dovolává-li se jednotlivec u vnitrostátního soudu svého individuálního nároku plynoucího z unijního práva, zasazuje se tím také o dodržování práva v měřítku celku. Přiznání takové jeho účasti na kontrole dodržování Smluv má dimenzi s ústavněprávním přesahem. Obdobný nárok ekvivalence hodnot demokratického právního státu se klade také v rovině legitimity normotvorby a exekutivy. Na významu přitom nabývají zdroje "ex-post" legitimity, tj. spravedlivost, argumentační přesvědčivost, akceptovatelnost výstupů rozhodování unijních orgánů, možnost ztotožnění se s nimi. Klade se otázka důsledků nahrazování demokratických struktur "exekutivním federalismem" ospravedlněným pouze legitimitou cílů, jimž slouží, a nikoliv tradičními demokratickými procesy tvorby většinové vůle. Posilování ústavněprávních vazeb v tomto víceúrovňovém uspořádání má zásadní význam pro formování evropské identity občanů jako předpokladu dalšího sjednocování Evropy. Plnohodnotné konstitucionalizaci unijního práva by ale musela předcházet zásadní ústavní reforma ukotvení členství státu EU, s odkazem na unijní garance "podstatných náležitostí demokratického právního státu."
    650
    -7
    $7 us_us_auth*0026555 $a Ústavní soud 2021
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0000624 $a Evropská integrace
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0002289 $a Právo Evropské unie
    650
    -7
    $7 us_us_auth*0003059 $a Autonomie
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0001515 $a Národní identita
    650
    -7
    $7 us_us_auth*0004234 $a Ústavní identita
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0002246 $a Právní řád
    650
    -7
    $7 us_us_auth*z0000676 $a Soudní dvůr Evropské unie
    655
    -4
    $7 us_us_auth*0000603 $a článek
    773
    0-
    $w us_us_cat*0047017 $t Právnické listy $x 2533-736x $7 nnas $g 2021, č. 1, s. 32-38
    856
      
    $u https://fpr.zcu.cz/export/sites/fpr/research/pravnicke-listy/2021/PravnickeListy21_1.pdf $z Právnické listy 1/21
    910
      
    $t rs
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.